Hätäkeskuspäivystäjän ammatti
Hätäkeskuksessa työskentelevä hätäkeskuspäivystäjä vastaa hätänumeroon 112 tuleviin avunpyyntöihin, jotka voivat koskea äkillisesti sairastuneita tai vammautuneita ihmisiä, liikenneonnettomuuksia, meneillään olevaa rikosta tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta vaarantavaa tapahtumaa, tulipaloja tai esim. sosiaalisia hätätilanteita.
Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä
Päivystäjän tehtävänä on selvittää, mitä on tapahtunut ja missä, mikä on tehtävän riskiluokka, sekä hälyttää soveltuvin apu paikalle. Päivystäjän on myös arvioitava potilaan terveydellinen riski tapahtuma- ja tilannetietojen avulla, tunnistettava sosiaaliset hätätilanteet sekä pelastus- ja poliisiviranomaisten antaman avun tarve.
Kriisitilanteessa toimiminen
Työ vaatii henkistä paineensietokykyä, sillä työssä kohdataan hädässä olevia ihmisiä. Päivystäjä antaa soittajalle tarvittaessa ensiapu-, alkusammutus- tai muita toimintaohjeita sekä tukee hälytettyjä poliisin tai pelastuslaitoksen yksiköitä tehtävässä.
Hätäkeskuksessa työskentely
Hätäkeskuspäivystäjä on itsenäiseen työskentelyyn ja loogiseen päätöksentekoon, eettiseen toimintaan sekä moniammatilliseen yhteistyöhön pystyvä hätäkeskustyön ammattilainen. Työssä korostuvat monipuoliset asiakaspalvelu- ja yhteistyötaidot sekä taito tietoteknisesti vaativaan työskentelyyn.
Huomaathan, että työ on kolmivuorotyötä. Hätäkeskuspäivystäjät työskentelevät kaikkina päivinä ja vuorokaudenaikoina. Työvuorot kestävät yleensä 12 tuntia.
Hätäkeskuspäivystäjätutkinnon muut sivut