Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattuna seuraavat pelastustoimen koulutusta koskevat tavoitteet:
- Hallitus selvittää ja toteuttaa tarvittavat toimet pelastajapulan korjaamiseksi.
- Pelastusalan veto- ja pitovoimasta huolehditaan.
- Pelastajien koulutusmäärää lisätään.
- Pelastusopiston pelastajakoulutusta vahvistetaan.
- Helsingin pelastuskoulun toimintaa erityisesti Uudenmaan ja muun Etelä-Suomen tarpeisiin kehitetään.
Hallitusohjelman tavoitteiden tehokkaaksi saavuttamiseksi ja toteuttamiseksi Pelastusopisto esittää, että Helsingin Pelastuskoulun tutkintokoulutus liitetään hallinnollisesti ja toiminnallisesti osaksi valtakunnallista valtion Pelastusopistoa. Valmistelutyöt tulisi käynnistää välittömästi siten, että liittäminen voidaan toteuttaa vuoden 2025 alusta. Vuoden 2025 alusta olisi yksi valtakunnallinen oppilaitos eli Pelastusopisto, jolla on toimipisteet Kuopiossa ja Etelä-Suomessa, esimerkiksi Helsingissä. Tämä ei vaadi lainsäädäntömuutoksia.
Pelastusopisto esittää, että samalla keskeytetään pelastuslain 55 §:n muutosvalmistelu. Pelastusopisto katsoo, että ko. pykälän valmistelu on ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteen kanssa, jossa Pelastusopiston pelastajakoulutusta vahvistetaan. Pykälämuutoksen ja sitä kautta valtion rahoituksen tarjoaminen erillisluvan saaneille oppilaitoksille vaarantaa vakavasti pelastajakoulutuksen vahvistamista Pelastusopistolla hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Mikäli pelastuslain 55 §:n muutos toteutetaan, rahoitus tulisi tarjota periaatteessa kaikille halukkaille ja ehdot täyttäville oppilaitoksille tasapuolisesti.
Pitkällä aikavälillä riskinä on, että kustannustehokkuus kärsii huomattavasti, kun opetus hajautuu moneen eri paikkaan, ja samalla opetuksen taso ja yhdenvertaisuus kärsivät merkittävästi. Tämä riski korostuu ja kustannukset kasvavat erityisesti, jos ei ole olemassa yhtä yhteistä ns. hallinnollista keskusta, vaan jokainen erillinen oppilaitos toimisi itsenäisesti omissa yksiköissään. Ottaen huomioon maamme ja toimialamme koon tämä ei ole tarkoituksenmukaista.
Helsingin Pelastuskoulun liittäminen osaksi Pelastusopistoa selkiyttää ja yksinkertaistaa rahoitusta yhdelle valtion oppilaitokselle kanavoituna. Koulutuksen toteuttaminen valtion rahoittamana Helsingin Pelastuskoulun esittämällä tavalla uhkaa valtakunnallista yhdenvertaisuutta eri alueiden kesken. On todennäköistä, että Helsingin kaupunki ohjaa omilla tulostavoitteillaan Pelastuskoulua, mikä saattaa vaarantaa entisestään yhdenvertaisuutta. Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite kehittää Helsingin Pelastuskoulun toimintaa palvelemaan Uudenmaan ja muun Etelä-Suomen tarpeisiin toteutuu parhaiten, jos toiminta on Pelastusopiston hallinnoimaa ja toteuttamaa ja sisäministeriön tulosohjaamaa.
Pelastusopisto katsoo, että valtakunnallisesti tasalaatuinen ja opetussuunnitelman mukainen koko valtakuntaa tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti palveleva pelastustoimen koulutus toteutuu silloin, kun Pelastusopisto vastaa koulutuksesta. Opetussuunnitelman erilainen toteuttaminen ja eroavaisuudet mm. valintakoejärjestelyissä vaarantavat opiskelijoiden ja opiskelijoiksi hakeutuvien yhdenvertaisuutta.
Pelastusopisto on tehnyt vahvaa koulutuksen ja pedagogiikan kehittämistyötä, mikä on Pelastusopiston lakisääteinen tehtävä. Parhaillaan on käynnissä työ, jossa viedään opetus- ja toteutussuunnitelmiin sisäministeriön suorituskykyhankkeen tuloksia. Tästä kehittämistyöstä saadaan paras hyöty yhden valtakunnallisen oppilaitoksen kautta.
Pelastusopiston TKI-palvelut tuottavat koulutuksessa suoraan hyödynnettävää tietoa mm. opetusmateriaalien ja julkaisujen muodossa. Yhden valtakunnallisen oppilaitoksen mallissa nämä aineistot olisivat käytössä ilman tekijänoikeudellisia kysymyksiä sekä Pelastusopistolla toimivat erilaiset työryhmät ja toiminnat palvelisivat tehokkaasti koulutustoimintaa. Opetushenkilöstöllä olisi myös mahdollisuus laajemmin osallistua ja vaikuttaa TKI-toimintaan.
Koulutuksen ollessa Pelastusopiston toimintaa poistuisivat Pelastusopistosta annetun lain soveltamiseen liittyviä haasteita ja poikkeavuuksia, joita on havaittu toimiluvalla toimimisessa. Pelastusopistolla ovat olemassa oikaisu- ja kurinpitolautakunta sekä neuvottelukunta, joita Pelastusopiston käsityksen mukaan Helsingin Pelastuskoululle ei ole asetettu. Oikaisu- ja kurinpitolautakunnan puuttuminen vaarantaa vakavasti opiskelijoiden oikeusturvaa ja hyvän hallinnon toteutumista.
Liittäminen toisi etunaan myös hallinnollista kevennystä yhteisen hallinnon muodossa sekä kustannustehokkuuden ja tuottavuuden parannusta, mikä vastaa hallitusohjelman tuottavuusohjelman tavoitteisiin. Pelastusalan koulutustoiminta tapahtuisi sisäministeriön tulosohjauksessa kokonaisuudessaan. Nykytilanteessa Helsingin Pelastuskoulu tukeutuu hallinto- ja tukipalveluiden osalta pelastusalan ulkopuoliseen oppilaitokseen Stadin ammatti- ja aikuisopistoon, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen oppilaitos.
Vuonna 2022 Pelastusopistosta valmistui toimintavuoden aikana 137 pelastajaa. Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen vuoden 2022 toimintakertomuksen mukaan Helsingin Pelastuskoulusta valmistui toimintavuoden aikana 13 uutta pelastajaa.
Lisätietoja:
Rehtori
Mervi Parviainen
Puh. 029 545 3470
mervi.parviainen@pelastusopisto.fi
Koulutusjohtaja
Minna Hirvonen
Puh. 029 545 3413
minna.hirvonen@pelastusopisto.fi
Pelastusopisto vahvistaa yhteiskunnan turvallisuutta järjestämällä pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan ammatillista tutkinto-, lisä- ja täydennyskoulutusta sekä varautumiskoulutusta. Vastaamme sopimushenkilöstön koulutusjärjestelmästä sekä kansainvälisen pelastustoiminnan asiantuntijoiden kouluttamisesta, rekrytoinnista ja lähettämisestä operaatioihin. Koordinoimme pelastustoimen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) sekä ylläpidämme pelastustoimen keskuskirjastoa.