Traveling Fire
Hankkeen kesto: | 1.4.2019–30.4.2021 |
Hankkeen rahoitus: | Palosuojelurahasto |
Hankkeen koordinointi: | Aalto-yliopisto ja Pelastusopisto |
Hankkeen kuvaus
Nykyisin on yleistynyt rakentaminen, jossa rakenteissa käytetään suuria jännevälejä. Tämä on johtanut siihen, että palotekniikassa on otettu käyttöön uusi mitoituspalotyyppi, jota kutsutaan nimellä ’vaeltava palo’. Tällainen palo aiheuttaa rakenteisiin omanlaisen lämpötila-aikakäyrän.
Vaeltavan palon vaikutus pitkän jännevälin metallirakenteissa ja sammutusveden ja jäähdytyksen vaikutus metallirakenteisiin:
- Ensimmäisessä vaiheessa Aalto-yliopistossa kehitetään leviävän ja vaeltavan palon simulointiin soveltuvaa FDS-malli, jolla voidaan selvittää palon vaikutusta uuden tyyppisiin rakenneteräksistä valmistettuihin teräspalkkeihin.
- Toisessa vaiheessa keskitytään sammutus- ja pelastustoiminnan tehokkuuteen ja turvallisuuteen. Toinen vaihe on tarkoitus kytkeä ensimmäiseen vaiheeseen ja yhdistää kyseiset alueet rakennemitoitukseen.
Hankkeen tavoitteet
Tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on optimaalinen ja turvallinen taktiikka suuren ja avoimen tilan vaeltavan palon sammuttamiseen?
- Kuinka sammutustyössä käytettävien vesisuihkujen nopea jäähdytys vaikuttaa korkealujuusteräksistä valmistettujen pitkän jännevälin rakenteiden toimintaan ja stabiiliuteen?
- Mihin suuntaan tällaisten rakennusten sammutustaktiikkaa koskevaa ohjeistusta ja koulutusta tulisi muuttaa tai kehittää?