NouHätä? Nuorten turvallisuuskoulutuksen vaikuttavuus -hankkeessa tehty käsiteanalyysi osoittaa, että turvallisuuspääoman käsiteellä on merkitystä niin tieteelliseen tutkimukseen kuin käytännön soveltamisen kannalta. Käsitteen määrittely auttaa rakentamaan teoreettista viitekehystä turvallisuuden ymmärtämiselle niin, että se huomioi sekä yksilölliset että yhteisölliset näkökulmat. Turvallisuuspääoman eri osa-alueiden välisiä yhteyksiä ja yhteisvaikutuksia tulee jatkossa tutkia tarkemmin.
Tiedot, taidot, asenne, luottamus ja tunne
Turvallisuuspääoma on käsite, joka toistuvasti nousee esille esimerkiksi sisäisen turvallisuuden kehittämisen ja tutkimuksen yhteydessä. Käsitteen määrittely ei ole aiemmin perustunut akateemiseen käsitemäärittelyyn. Ilmestyneessä artikkelissa tarkastellaan turvallisuuden ja pääomien käsitteitä, avataan yksilön turvallisuuspääomaa ylläpitäviä tekijöitä ja esitellään turvallisuuspääoman osa-alueet. Osa-alueita ovat tiedot, taidot, asenne, turvallisuudentunne ja luottamus.
Turvallisuus on ihmisten yhteisesti jakama arvo, tavoite ja oikeus, mutta myös velvollisuus: turvallisuutta ei voi ulkoistaa yksinomaan turvallisuustoimijoille, vaan jokainen edistää sitä arjessaan. Turvallisuuspääoma linkittyy käsitteenä Pierre Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteisiin. Toiset osa-alueet voidaan nähdä opittuina ja sisäistettyinä, esimerkiksi osaa antaa ensiapua ja toimia oikein vaaratilanteessa. Toiset osa-alueet muodostuvat suhteessa toisiin ihmisiin ja yhteiskuntaan, kuten luottamus viranomaisiin ja ihmisiin ja turvallisuuteen liittyvät asenteet.
Turvallisuuspääoman lisääminen väestössä nähdään tärkeänä tavoitteena turvallisuuden edistämisessä. Turvallisuuspääoman vahvistaminen paitsi tukee yksilöiden osaamista, myös luo luottamusta pelastusviranomaisiin. Kun ymmärretään turvallisuuspääoman kehittymistä, voidaan kohdentaa pelastusalan viestintää ja toimia tehokkaasti. Tässä tulee huomioida muun muassa eri väestöryhmät sekä koulutuksen ja viestinnän merkitys.
Hanke nuorten turvallisuuskoulutuksen vaikuttavuudesta
Palosuojelurahaston rahoittama ja Pelastusopiston toteuttama NouHätä? Nuorten turvallisuuskoulutuksen vaikuttavuus -hanke käynnistyi vuoden 2021 alussa ja hanke tutkii Suomessa pitkät perinteet omaavan NouHätä!-kampanjan vaikuttavuutta.
Hankkeessa on tutkittu, millä tavalla NouHätä!-kampanja tukee nuorten turvallisuuspääoman kehittymistä kampanjan aikana ja sen jälkeen. Turvallisuuspääoman osa-alueita on mitattu kyselytutkimuksella, joka toteutettiin pitkittäisasetelmalla. Kampanjan rakennetta ja sisältöä kehitetään tutkimuksen pohjalta. Tutkimustuloksia hyödynnetään myös onnettomuuksien ehkäisyn koulutukseen yleisemminkin. Hanke päättyy kesäkuussa 2024.
Tekijät:
Dan Sundblom, valtiotieteiden maisteri, tutkija, Pelastusopisto, väitöskirjatutkija, Åbo Akademi
Saana Rikkilä, valtiotieteiden maisteri, tutkija, Pelastusopisto
Alisa Puustinen, yhteiskuntatieteiden tohtori/kauppatieteiden maisteri, dosentti, erikoistutkija, Pelastusopisto
Brita Somerkoski, turvallisuuspedagogiikan dosentti/kasvatustieteen tohtori, erikoistutkija, Turun yliopisto
Tomi Mäki-Opas, professori, johtaja, Vaikuttavuuden talo, Itä-Suomen yliopisto