Dataskydd och behandling av personuppgifter
Kontaktuppgifter
Dataskyddsombud
Jurist Janette Tervonen
tietosuoja(at)pelastusopisto.fi
tfn 0295 453 509
Personuppgiftsansvarig
Räddningsinstitutet, PB 1122, 70821 Kuopio
Registratorskontoret: pelastusopisto(at)pelastusopisto.fi
tfn 0295 450 201
Efterlevnaden av dataskyddslagstiftningen övervakas i Finland av dataombudsmannen. Mer information om dataskydd och behandling av personuppgifter finns på dataombudsmannens webbplats.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter sparas endast av grundad anledning. I regel behövs uppgifterna för att sköta Räddningsinstitutets lagstadgade uppgifter, tillhandahålla tjänster samt för kontakt.
Information om de personuppgifter som Räddningsinstitutet behandlar i sina register har samlats i dataskyddsbeskrivningarna nere på denna sida.
Uppgifterna behandlas av Räddningsinstitutets anställda samt av de samarbetspartner med underleverantörer som producerar tjänster och med vilka Räddningsinstitutet har avtalat om behandlingen av personuppgifter i enlighet med kraven i dataskyddsförordningen. I dataskyddsbeskrivningarna beskrivs utlämnandet av uppgifter separat för varje register.
Uppgifterna förvaras antingen enligt Räddningsinstitutets informationsstyrningsplan eller enligt tjänstens livscykel, eller tills beställaren själv återkallar den beställda tjänsten eller sitt samtycke till att hens uppgifter används. I dataskyddsbeskrivningarna beskrivs närmare förvaringstiderna separat för varje register.
Räddningsinstitutet använder skyddad e-post. Skyddad e-post är avsedd för situationer där själva meddelandet eller dess bilagor innehåller sekretessbelagda uppgifter eller personuppgifter (t.ex. personbeteckning).
Tjänsteanvändarens rättigheter
1. Rätt att kontrollera sina egna uppgifter
Du kan begära och få se dina personuppgifter som sparats i tjänsterna genom att lämna en begäran om inspektion till Räddningsinstitutet. Begäran om inspektion ska i första hand lämnas personligen till Räddningsinstitutets reception, där begäran framställs och identiteten verifieras. Begäran kan också lämnas personligen till dataskyddsombudet. Om du skickar begäran per brev eller skannad per e-post (identiteten kan inte styrkas), skickas svaret som ett rekommenderat brev som kan avhämtas från närmaste Postens serviceställe.
2. Rättelse eller komplettering av uppgifter
Användaren kan begära att uppgifterna korrigeras om hen upptäcker brister eller fel i uppgifterna. Användaren kan begära att uppgifterna rättas eller kompletteras genom att lämna en begäran om rättelse av registeruppgifterna till Räddningsinstitutet. I sådana fall ska användaren berätta vilken uppgift som är felaktig och motivera felaktigheten samt hur uppgifterna ska ändras eller ange vilken uppgift som ska kompletteras och hur. Begäran ska i första hand lämnas personligen till Räddningsinstitutets reception, där begäran framställs och identiteten verifieras. Om begäran skickas per brev eller skannad per e-post (identiteten kan inte styrkas), skickas svaret som ett rekommenderat brev som kan avhämtas från närmaste Postens serviceställe.
3. Begränsning av behandlingen
Om användaren meddelar att uppgifterna är felaktiga har hen rätt att begära att behandlingen av dem begränsas tills uppgifternas riktighet har säkerställts. Begäran om begränsning görs på samma blankett som begäran om rättelse.
4. Återkallande av samtycke till användning av uppgifter
Användaren har rätt att när som helst återkalla sitt samtycke. Samtycket ska återkallas skriftligen. Återkallande av samtycke kan skickas antingen till registeransvariga eller till Räddningsinstitutets registratorskontor. Du kan själv när som helst ta bort dina prenumerationsuppgifter för nyhetsbrev genom att säga upp prenumerationen via länken som finns i varje skickat e-postmeddelande.
5. Besvär eller klagomål som gäller behandling av personuppgifter
Användaren har rätt att anföra besvär eller klagomål om behandlingen av sina personuppgifter hos dataombudsmannen.
Tillsynsmyndighetens adress: Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00531 Helsingfors
Den som använder tjänsterna har rätt till sina egna uppgifter. Användaren ska få information om vilka uppgifter som sparas om hen i registren och vem som behandlar uppgifterna. Dessutom kan användaren kontrollera sina egna uppgifter och vid behov uppdatera dem.