Nödcentraloperatörens yrke
Nödcentraloperatören som arbetar vid nödcentralen svarar på begäran om hjälp som kommer till nödnumret 112 och som kan gälla personer som plötsligt insjuknat eller skadats, trafikolyckor, pågående brott eller händelser som äventyrar allmän ordning och säkerhet, eldsvådor eller t.ex. sociala nödsituationer.
Nödcentraloperatörens uppgift
Operatören har till uppgift att utreda vad som har hänt och var, vilken riskklass uppgiften har samt att larma lämplig hjälp till platsen. Operatören ska också bedöma patientens hälsorisk med hjälp av uppgifter om händelsen och situationen, identifiera sociala nödsituationer samt behov av hjälp som ges av räddnings- och polismyndigheterna.
Agerande i en krissituation
Arbetet förutsätter psykisk stresstålighet eftersom man möter människor i nöd i arbetet. Operatören ger vid behov anvisningar om första hjälpen, primärsläckning eller andra åtgärder samt stöder de larmade enheterna från polisen eller räddningsverket i uppdraget.
Att arbeta vid nödcentralen
Nödcentraloperatören är en yrkesperson inom nödcentralsarbetet som kan arbeta självständigt och fatta logiska beslut, bedriva etisk verksamhet samt bedriva multiprofessionellt samarbete. I arbetet framhävs mångsidiga färdigheter i kundservice och samarbete samt färdigheter i datatekniskt krävande arbete.
Observera att arbetet är i tre skift. Nödcentraloperatörerna arbetar alla dagar och tider på dygnet. Arbetsskiften varar i allmänhet 12 timmar.
Webbplatsen för nödcentraloperatörsexamen