Pelastusopistolla ensihoidon koulutuksen tiimissä työskentelee opettajana Jonna Holopainen. Pääpaino Jonnan työssä on pelastajatutkinnon ensihoidon opetuksessa, mutta pieniä osa-alueita löytyy kaikista muistakin tutkintoon johtavista koulutuksista.
– Olen kyllä viihtynyt, olen nyt kolme vuotta ollut täällä töissä. Olihan tämä sellainen hyppy tuntemattomaan, kun tulin, kun en ollut aiemmin tehnyt opettajan töitä, Jonna hymyilee.
Kenttätöistä opettajaksi
Jonna on aiemmin työskennellyt ensihoidossa kentällä viitisentoista vuotta, sen jälkeen hän on työskennellyt muun muassa aluehallintovirastolla ennen Pelastusopistolle tuloa.
– Opettajakoulutuksen olen myös käynyt, mutta en ole päätoimisen opettajan töitä tehnyt ennen kuin tänne päädyin, Jonna kertoo.
Jonnan työn pääpaino on harjoituksissa. Taitopaja-tyyliset oppimiskokonaisuudet, joissa opetellaan joku uusi asia, ja harjoitukset sekä kampuksella että harjoitusalueella, ovat tyypillisimpiä. Kampuksella oleva ensihoitosimulaattoritila on yksi Jonnan tärkeimmistä opetustiloista.
– Tämä on kodinomainen tila, jossa meillä on käytössä nukke, jolle pystymme antamaan tietokoneella vaikka minkälaisia arvoja. Nukella on hengitysäänet ja tunnusteltava pulssi. Näin opiskelijoille saadaan mahdollisimman todenmukainen harjoitustilanne, Jonna kertoo.
Simulaattoritilassa pystytään myös tallentamaan harjoituksesta video, jota läpikäymällä pystytään vielä jälkikäteen pohtimaan mitä asioita on jäänyt mieleen.
Vapautta ja vastuuta
Opettajan vastuulla on se, että opiskelijat oppivat. Vapautta tulee opiskelukokonaisuuksien suunnittelujen vapaudesta. Asiat toki nojaavat valtakunnallisiin käypä hoito -suosituksiin, mutta opetuksen suunnittelun toteuttaminen, se miten asiat opetetaan, on opettajan päätettävissä ja suunniteltavissa.
– Parasta minun työssäni ovat opiskelijat ja työkaverit. Näkee, kun oppilaat oppivat ja kun ympärillä on vielä huipputiimi ammattilaisia, niin kyllähän täällä viihtyy, Jonna kiittelee.
Kehitystyötä opettamisen ohessa
Jonnan mielestä sellainen ihminen, joka tykkää haasteista, sopii Pelastusopistolle töihin. Opiskelijakunta on motivoitunutta, mutta lähtötaidoiltaan vaihtelevaa. Osa tulee suoraan toisen asteen opinnoista tai lukiosta, osalla on jo kymmenenkin vuotta kokemusta kentältä.
– Kehitysmyönteisiä ja kehityshalukkaita ihmisiä, ketkä haluavat kehittää sekä pelastustoimea että Pelastusopiston tarjoamia koulutuksia. Motivoituneita ihmisiä, sellaisia me tänne kaipaamme, Jonna summaa.
– Henkilökohtaisella tasolla ajattelen niin, että jos joku tuolla joskus pelastaa hengen minun opettamieni asioiden perusteella, niin se on aika loistava juttu. Se luo merkitystä työlle, Jonna päättää.