Järjestämme Pelastuslaitosten ilmoitusmenettelyt ja viranomaisyhteistyö palojen tutkinnassa (Ilmo2) -hankkeessa webinaarin Pelastustoiminnan johtamisen käsikirjasta. Tilaisuus järjestetään keskiviikkona 16.8.2023 klo 8.30–10 Teamsilla.
Ilmoittaudu webinaariin viimeistään tiistaina 15.8. klo 12 mennessä tästä linkistä. Teams-linkki lähetetään ilmoittautuneille iltapäivällä 15.8. (Ilmo2 -hankkeen yhteyshenkilöt ovat saaneet ilmoittautumislinkin suoraan, ja heidän ei tarvitse erikseen ilmoittautua).
Pelastustoiminnan johtamisen käsikirja tukee ja dokumentoi toimintaa onnettomuustilanteessa
Vastikään Pelastusopiston toteuttamassa ja Palosuojelurahaston rahoittamassa hankkeessa valmistuneen Pelastustoiminnan johtamisen käsikirjan tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää pelastustoiminnan johtamisen sekä onnettomuustilanteen hallinnan laatua koko maassa. PTJ-käsikirjan aineisto tukee pelastustoiminnan johtamista kaikilla sen tasoilla monipuolisesti, toimien muun muassa
- muistilistana huomioitavista asioista ja tehtävistä
- apuvälineenä esimerkiksi tarvittavien resurssien arvioinnissa, ja
- muistiinpanovälineenä onnettomuuden ja pelastustoiminnan eri vaiheista. Kun näihin kirjauksiin tulevat myös automaattiset aikaleimat, se helpottaa tapahtuman kaaren ja kronologian myöhempää läpikäyntiä ja todentamista.
Monille pelastustoimen edustajille PTJ-käsikirja on jo tuttu esimerkiksi pelastuslaitoksille tehtyjen koulutusten myötä, ja PTJ-käsikirja onkin saanut hyvää palautetta käyttäjiltään. Erittäin ilahduttavaa tämän lisäksi on se, että jo nyt pelastustoimessa hyvin toimivaksi koetusta työkalusta voisi olla apua myös muiden viranomaisten työhön ja sen kehittämiseen. Erityisesti poliisissa on ollut kiinnostusta tutustua PTJ-käsikirjan toimintalogiikkaan.
Ilmo2 -hankkeen viranomaiskolmikannasta (pelastus – poliisi – syyttäjä) syyttäjien liityntä PTJ-käsikirjan teemoihin on lähtökohtaisesti etäisin, mutta siihen tutustuminen avaa jälleen paremmin pelastustoimen laajaa ja monipuolista tehtäväkenttää esimerkiksi rakennuspalojen kohdalla. Lisäksi PTJ-käsikirjan muistiinpano-ominaisuuksissa on erittäin hyvää potentiaalia tukemaan niitä haastaviakin havainnointi- ja huomiointitarpeita, joita esimerkiksi laajassa palotapauksessa oikeuteen todistajaksi kutsuttavalle pelastustoiminnan johtajalle voi asettua.
PTJ-käsikirjaa webinaarissa esittelevät yliopettajat Matti Honkanen ja Anna-Mari Kosunen Pelastusopiston Pelastustoiminnan johtamisen tiimistä.
Matti Honkanen on pitkään tehnyt työtä erityisesti pelastustoiminnan johtamisen osaamisen kehittämisessä ja osaamistarpeiden kartoittamisessa, ja nämä Osaamistarpeiden kartoitushankkeet (OKA 1-2) ovatkin PTJ-hankkeen pohjalla. Honkanen valittiin tänä vuonna Vuoden Palomieheksi juuri ansioistaan kattavassa johtamisen kehittämisessä. Kuten PTJ- ja OKA-hankkeet osoittavat, koulutuksen kehittäminen ei ole jäänyt vain Pelastusopiston sisälle, vaan se on ulottunut pelastuslaitoksille sekä vakinaiseen henkilöstöön että sopimuspalokuntiin.
Anna-Mari Kosunen on ollut aktiivisesti mukana sekä OKA-hankkeissa että PTJ-hankkeessa. Opetus- ja koulutustyön lisäksi kokemusta on kertynyt myös TKI:n hanketoiminnasta. Kun heinäkuussa 2021 Kalajoella kaksi viikkoa kestäneen ja noin 1 500 henkilöä eri tavoin työllistäneen metsäpalon kokemuksia ja oppeja koottiin, Kosunen veti pelastustoiminnan johtamisen osuuden analysointia.
Lisätietoja tilaisuudesta:
Päivi Mäkelä
Tutkija
0295 453 549, paivi.makela@pelastusopisto.fi
(lomalla 22.6.–31.7.2023)