Kuopiossa toimiva Pelastusopisto on ainoa valtakunnallinen pelastus- ja hätäkeskusalan oppilaitos. Opistossa opetetaan sekä toista astetta että ammattikorkeakoulutasoa. Lisäksi oppilaitos toteuttaa täydennyskoulutuksia.
Pelastusopistolla erilaisissa opetustehtävissä jo 15 vuotta työskennellyt vanhempi opettaja Mika Smura on kokenut oppilaitoksella monta vaihetta opiskelijan ja työntekijän roolissa. Mika työskentelee nykyisin pelastustoiminnan johtamisen tiimissä tiiminvetäjänä ja vanhemman opettajan virassa.
– Meillä on iso ja merkittävä rooli tämän yhteiskunnan turvallisuuden rakentajana. Minun vastuullani on pelastustoiminnan johtamisen perusteet -opintojakso alipäällystölle ja pelastusalan päällystökurssille (AMK) sekä useita täydennyskoulutusvastuita. Lisäksi olen päässyt mukaan useisiin opintojaksoihin sekä pelastustoimintaa ja sen johtamista kehittäviin hankkeisiin, Mika kertoo.
Haastattelupäivänä Mika pitää yhdessä kollegansa kanssa pelastustoiminnan johtamisen osaamisen kartoitusta alipäällystöopiskelijoille. Osaamisen näytössä opiskelijat toimivat simuloidussa joukkuevasteen rakennuspalotehtävässä pelastustoiminnan johtajana. Tehtävässä arvioidaan muun muassa oppilaan kykyä ottaa alalle tyypillinen perustehtävä johtaakseen, huomioiden tarvittavat suorituskykyvaatimukset sekä sammutus- ja pelastustyön kiireelliset tehtävät.
– Parasta täällä työskentelyssä on ehdottomasti meidän opiskelijat. Meille hakee oppilaita, jotka haluavat oikeasti oppia. Motivoituneita opiskelijoita on kiva opettaa ja siinä oppii itsekin samalla, Mika hymyilee.
Kiinnostus heräsi opiskeluaikoina
– Olen itse päätynyt tänne opintojeni kautta. Kiinnostus opettajan työhön heräsi jo silloin, kun olin itse täällä opiskelijana. Pelastuslaitoksella työskentelyn aikana tein täällä jo töitä tuntiopettajana ja lyhyempiä sijaisuuksia. Nykyisessä virassani olen ollut jo kahdeksan vuoden ajan, Mika jatkaa.
Mika on aiemmin työskennellyt muun muassa paloesimiehenä Kainuun pelastuslaitoksella. Työssä karttunut substanssiosaaminen on tärkeässä osassa opettajan työssä, mutta sen lisäksi tarvitaan Mikan mukaan myös pedagogisia taitoja, jotta asiat pystyy soveltamaan opetettavan ryhmän mukaisiksi.
Opistolla aloittavat opiskelijat tulevat mukaan usein varsin erilaisilla koulutustaustoilla. Osa tulee esimerkiksi ammattioppilaitoksesta tai lukiosta, osa on saattanut olla jo kymmenkunta vuotta pelastusalan töissä, sopimuspalokunnassa ja niin edelleen. Vaihteleva lähtötaso pitää ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa, mutta kentällä olleilta voi tulla myös paljon hyviä asioita opetukseen.
– Kyllä ne opiskelijat myös haastavat opettajaa. Asiat pitää pystyä heille perustelemaan, miksi työtehtävät tulee tietyllä tavalla tehdä, ja se on hyvä asia. Emme me ole täällä julistamassa totuuksia, vaan annamme opiskelijoille mahdollisuuden oppia, Mika pohtii.
Luottamuksellinen työilmapiiri
Mika on kokenut omassa tehtävässään kollegoiden kesken vallitsevan syvän luottamuksen ilmapiirin.
– Minulle annetaan laajojakin vastuita, esihenkilöni ja tiimikaverini sekä johto luottavat siihen, että lastu lentää ja tulosta syntyy. Varsin itsenäisesti saan omaa työtäni tehdä, Mika kiittelee.
– Olen ahkerasti vaihtanut aiemmin työpaikkoja, oikeastaan viiden vuoden välein. Nyt olen nykyisessä työssäni ollut jo kahdeksan vuoden ajan, eikä ole kertaakaan tullut sellaista tunnetta, että pitäisi lähteä pois. Päivätyöstä tykkään, sinivilkkuja ja pillikeikkaa on jo tullut nähtyä tarpeeksi, Mika päättää.