Osallistava verkko-opetus on pedagoginen lähestymistapa, joka pyrkii luomaan interaktiivisen ja osallistavan oppimisympäristön verkossa. Tämä lähestymistapa pyrkii tarjoamaan opiskelijoille mahdollisuuden olla aktiivisia osallistujia verkossa tapahtuvassa oppimisprosessissa.
Osallistava verkko-opetus korostaa vuorovaikutusta
Osallistava verkko-opetus korostaa vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä sekä opiskelijoiden kesken. Se voi tapahtua eri tavoin, kuten keskustelufoorumeilla, live-verkkokeskusteluilla, ryhmäprojekteilla ja yhteistyötyökaluilla. Se ei ole pelkästään informaation jakamista, vaan prosessi, jossa opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita omassa oppimisessaan. Opettajan rooli on toimia enemmänkin ohjaajana.
Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan aktiivisesti oppimisprosessiin. Tämä voi sisältää keskustelujen käymistä, opponoimista, tehtävien ratkaisemista, ongelmanratkaisua ja reflektointia omasta oppimisesta. Opiskelijoita rohkaistaan myös ottamaan vastuu omasta oppimisestaan ja asettamaan tavoitteita.
Opetuksessa huomioidaan erilaiset oppimistyylit
Osallistavassa verkko-opetuksessa otetaan huomioon opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit ja tarpeet. Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman luominen ja tarvittava tuki voivat olla osa tätä lähestymistapaa.
Osallistavassa verkko-opetuksessa tarjotaan monipuolista oppimateriaalia, kuten tekstimuotoista sisältöä, videoita, äänitteitä, infograafeja ja simulaatioita. Tämä tukee erilaisten oppijoiden oppimistarpeita.
Jatkuvan arvioinnin ja palautteen antaminen on tärkeää osallistavassa verkko-opetuksessa. Tämä auttaa opiskelijoita seuraamaan omaa edistymistään ja parantamaan oppimistaitojaan. Tämä myös kannustaa etenemään opintojaksolla.
Osallistavaa verkko-opetusta varten on tarjolla laaja valikoima työkaluja ja alustoja
Osallistava verkko-opetus käyttää erilaisia teknologisia työkaluja ja alustoja helpottamaan vuorovaikutusta ja oppimista. Näihin voi kuulua verkkokeskusteluohjelmistoja, sähköisiä tauluja, pelejä ja oppimisen hallintajärjestelmiä.
Mitkä ovat osallistamisen parhaita digityökaluja? Näihin lukeutuu Flinga, Microsoft Teams, Tabula, Mural, Zoom, Canva, Bulb, Wheel Decide, AnswerGarden, Padlet, Kahoot, Moodle sekä Googlen Jamboard, Hangouts ja Meet (Laakso, M. 2020).
Opetus on joustavaa ja monimuotoista
Osallistava verkko-opetus tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden opiskella omassa tahdissaan ajasta ja paikasta riippumatta töiden ohessa. Tämä joustavuus sopii erityisesti aikuisopiskelijoille ja niille, jotka tarvitsevat joustavuutta aikatauluissaan. Joustavuus mahdollistaa myös kokonaisten tutkintojen ja erikoistumis- ja täydennyskoulutuksien suorittamisen.
Osallistava verkko-opetus voi sisältää erilaisia opetusmenetelmiä, kuten ongelmaperustaista oppimista, projektioppimista, ryhmätyöskentelyä ja keskusteluja. Monimuotoisuus auttaa ylläpitämään opiskelijoiden kiinnostusta ja motivaatiota koko opintojakson ajan.
Osallistava verkko-opetus voi tarjota monia etuja, kuten laajemman oppijakunnan tavoittamisen, joustavuuden ja mahdollisuuden yksilölliseen oppimiseen. Kuitenkin sen onnistuminen vaatii huolellista suunnittelua, laadukkaiden oppimateriaalien kehittämistä ja opettajien aktiivista osallistumista oppimisprosessiin.
Käytännön vinkkejä osallistavan verkko-opetuksen toteutukseen
Käytä monipuolisesti erilaisia tehtäviä, kuten keskustelufoorumeita, ryhmätöitä, projekteja ja virtuaalisia laboratorioita. Käytä sosiaalista mediaa, kuten blogeja, wikisivustoja ja keskusteluryhmiä opiskelijoiden yhteistyön edistämiseksi. Käytä videokonferenssityökaluja ja verkkoseminaareja (webinaareja) reaaliaikaiseen vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa.
Anna säännöllisesti rakentavaa palautetta ja rohkaise opiskelijoita antamaan palautetta ja tukea toisilleen. Kannusta opiskelijoita reflektoimaan omaa oppimistaan, esimerkiksi oppimispäiväkirjojen tai blogien avulla. Varmista, että kurssin rakenne on selkeä ja opiskelijat ymmärtävät, mitä heiltä odotetaan.
Hyödynnä gamification-elementtejä, eli pelillistämistä. Tällaiset pelimaailman elementit, kuten pisteet, merkit ja haasteet, voivat lisätä motivaatiota ja sitoutumista. Pelillistäminen on yhä olennaisempi osa digitaalisempaa elämää. Pelien dynamiikkaa sekä motivaatio- ja palkitsemismekanismeja voidaan soveltaa myös monilla muilla alueilla. Pelillistäminen lisää kokemisen tuntua auttamalla käyttäjiä sitoutumaan tehtävään. Pelien avulla ihmiset voivat toteuttaa itseään, oppia ja harjoitella tosielämän taitoja, päästä eroon työn ja elämän stressitekijöistä ja vain pitää hauskaa. Oppiminenkin saa olla hauskaa. Digitaaliset pelit yhdistävät kaikenlaisilla taustoilla olevia ihmisiä, ja he voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Pelit rikkovat rajoja! (Haveri, J. 2023.)
Opetusmuodon tuomat haasteet ja mahdollisuudet
Vaikka osallistava verkko-opetus tarjoaa monia mahdollisuuksia, se tuo mukanaan myös haasteita. Esimerkiksi tekniset ongelmat, opiskelijoiden motivaation puute tai yhteisöllisyyden puuttuminen voivat olla esteitä. Ratkaisuksi näihin ongelmiin, voidaan esimerkiksi tarjota teknistä tukea, luoda selkeät ohjeet, motivoida opiskelijoita säännöllisellä palautteella ja rohkaista heitä osallistumaan aktiivisesti.
Osallistava verkko-opetus vaatii huolellista suunnittelua, sitoutumista ja jatkuvaa arviointia. Kun opettajat ja opiskelijat tekevät yhteistyötä, verkko-opetus voi tarjota rikkaan ja merkityksellisen oppimiskokemuksen kaikille osallistujille.
Lähdeluettelo
Haveri, J. 2023. Gamification is an Essential Part of an Increasingly Digital Life. Vaasan yliopisto [verkkoaineisto]. [viitattu 11.9.2023]
Saatavissa: https://blogs.uwasa.fi/digitaleconomy/gamification-is-an-essential-part-of-an-increasingly-digital-life/
Laakso, M. 2020. Verkko-opetuksen osallistavat työkalut. Digipilottien verkkotyöpaja. Tampereen yliopisto [verkkoaineisto]. [viitattu 11.9.2023]
Saatavissa: https://www.slideshare.net/MatleenaLaakso/verkko-opetuksen-osallistavat-tykalut?from_action=save
Aku Oksala
Opettaja
Onnettomuuksien ehkäisyn ja siviilivalmiuden tiimi