Syyslukukausi on jälleen pyörähtänyt käyntiin. Tämä lukukausi jäänee mieleen monista eri syistä, kuten siitä, että Pelastusopisto viettää parhaillaan 30-vuotisjuhlavuotta. Samanaikaisesti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa ovat meneillään viimeiset kuukaudet, ennen kuin hyvinvointialueet ottavat kyseisten toimialojen tehtävät hoitoonsa. Tammikuusta 2023 eteenpäin muun muassa ensihoidon ja pelastustoimen järjestäminen on siis ”saman hihamerkin” alla. Lisäksi hätäkeskus- ja pelastusalan koulutusjärjestelmän uudistamishanke on kääntymässä loppusuoralle.
Uuden koulutusjärjestelmän käynnistymiseen menee vielä aikaa, joten nykyisten rakenteiden vallitessa meidän on jo tehtävä muutoksia vastataksemme ensihoidon kentältä tuleviin osaamistarpeisiin. Pelastajien ensihoidon osaamisen vaatimukset tulevat kasvamaan varmasti tämänhetkisestä tasosta.
Uutta näkökulmaa opiskeluun flippaamalla
Olemme muuttaneet ensihoidon opetusstrategiaa viime vuosina perinteisestä opetuksesta käänteisen opetuksen suuntaan eli flippaukseen. Ensimmäiselle lukukaudelle kokonaisuudessaan sijoittuvat opintojaksot ovat jo tämän muutoksen läpi käyneet, ja seuraavana vuorossa on toiselle lukukaudelle suurimmalta osin sijoittuva ensihoito-opin opintojakso.
Opiskelijalle flippaus tarkoittaa opintojaksolla käsiteltävän teeman jakamista karkeasti kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat ottavat opiskeltavan asian ydinainesta itsenäisesti haltuunsa Moodlessa ja muiden itsenäisen opiskelun oppimismenetelmien ja -välineistön avulla. Tämä ei kuitenkaan ole itsenäistä opiskelua perinteisessä mielessä, vaan opettaja on tietyn tuntiresurssin verran saatavilla, mikäli opiskelija tai opiskelijaryhmä tarvitsee ohjausta kyseessä olevassa aiheessa.
Ensimmäisen vaiheen lopussa opiskelijat suorittavat välitentin tai -testin, jolla he pystyvät arvioimaan omaa osaamistaan ennen siirtymistä toiseen vaiheeseen. Toisessa vaiheessa samaa teemaa opiskellaan yhdessä siten, että opettaja on oppimistilanteissa läsnä. Tällöin on tarkoitus soveltaa ja syventää tietoja, taitoja ja asenteita käsiteltävistä aiheista yhdessä. Välitentin ansiosta opiskelijat tulevat yhteisiin oppimistilaisuuksiin yhdenmukaisemmilla tiedoilla ja taidoilla.
Muutokset mahdollistavat lisää käytännön harjoittelua harjoitusalueella
Opintojaksojen flippaaminen mahdollistaa opintojakson sisäisten painopisteiden uudelleentarkastelun. Aikaisemmin pidimme eri aiheista luentoja yhdelle tai jopa kahdelle kurssille kerrallaan. Nyt nämä luennot siirtyvät erilaisten miniluentojen ja tehtävien muodossa Moodleen sekä ambulansseissa ja luokassa harjoiteltaviksi asioiksi. Tämä vapauttaa opettajan tunteja muualle kyseisellä opintojaksolla sijoitettavaksi.
Ensihoito-oppiin onkin flippauksen myötä saatu rakennettua uusi kahdeksan tunnin harjoituspäivä Korvaharjun harjoitusalueella pidettäväksi. Tähän harjoituspäivään osallistuu kerralla puolet pelastajakurssin opiskelijoista pienryhmiin jaettuna. Jokaisella ryhmällä on käytössään ensihoitoyksikkö, harjoitushuoneisto ja ensihoidon opettaja. Sen sitten aika näyttää, miten tämä muutos näkyy opiskelijoiden osaamisessa ja oppimistuloksissa.
Myös ensihoitovalmiuksien arviointijärjestelmää uudistetaan
Aiemmin käytössä olleen pelastajatutkinnon ensihoitovalmiuksien arviointijärjestelmän (teoriakoe, toimenpidetesti ja potilastilannetesti) hyväksytysti suorittaminen mahdollisti ennen pelastajaopiskelijoiden toimimisen lomasijaisina muun muassa pelastuslaitosten ambulansseissa jo toisen lukukauden jälkeen. Siihen mennessä opiskelijat olivat suorittaneet paria opintopistettä vaille kaikki ensihoidon opintonsa.
Tämä toimintamalli loppui, kun terveydenhuoltolain ja ensihoitoasetuksen tuli voimaan 2010-luvun alkupuolella. Ensihoitoasetuksessa todetaan selvin sanoin, että ”pelastaja voi olla toisena ensihoitajana sekä perus- että hoitotason ensihoitoyksikössä”. Näin ollen pelastajaopiskelija ei voi olla toisena yksikön jäsenenä. Tähän päättyi yksi ensihoidon aikakausi, mutta arviointijärjestelmän rakenne jäi paikoilleen, vaikka yhteiskunnallinen tarve poistui.
Arviointijärjestelmän päivittäminen on nyt paikallaan. Tammikuussa aloittavien pelastajaopiskelijoiden kohdalla pyritään siihen, että he suorittavat päivitetyn arviointijärjestelmän. Isoin muutos tulee koskemaan potilastilannetestejä. Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksen terveystieteiden opettajaopiskelija tekee projektiharjoitteluna potilastilanteisiin arviointikriteeristön kehikkoa, jota eri aihealueiden ensihoidon opettajat täydentävät omalta osaltaan. Tämän lisäksi opiskelijat suorittavat potilastilannetestit vasta sen jälkeen, kun viimeisetkin ensihoidon opintojaksot ovat suoritettu. Näin ollen testien teemoihin tulevat sisältymään kaikki osa-alueet ensihoidon opintojen ajalta.