Litiumioniakut ovat osa arkipäiväämme, ja niitä käytetään laajasti eri laitteissa akkutyökaluista sähköautoihin. Vaikka litiumioniakkujen aiheuttamien tulipalojen määrä suhteessa niiden kokonaismäärään on Suomessa pieni, on tilanteita syytä tarkastella huolellisesti.
Litiumioniakuista johtuvia rakennuspaloja on sattunut vuosien 2020–2024 aikana noin 80 kappaletta, ja rakennuspalon vaaraa ne ovat aiheuttaneet noin 100 kertaa. Eniten paloja ovat aiheuttaneet akkutyökalut sekä sähköpolkupyörät ja -potkulaudat. Liikennevälinepaloja on tapahtunut noin 30, joista suurin osa on ollut sähköpolkupyörien tai -potkulautojen aiheuttamia.
Sähkö- ja hybridiautopalojen riskit
Sähköautojen määrä lisääntyy ja palojen riski kasvaa sähköautojen ja akustojen ikääntyessä. Vuosien 2020–2024 aikana on tapahtunut yksittäisiä sähköautopaloja, mutta enimmäkseen liikennevälinepaloissa näyttäytyvät hybridiautojen palot. Täyssähkö- ja hybridiautojen palot eivät aina johdu akusta, vaan ajoneuvon muusta sähköisestä laitteesta.
Täyssähkö- ja hybridiautojen kotilatauksessa on tärkeää huomioida, että sähköalan ammattilainen asentaa latauslaitteet kiinteistöön standardien mukaisesti. Pääsääntöisesti auton latauslaitteita varten kannattaa olla omat johdotukset suoraan sähkökeskuksesta, ja lataus tulee toteuttaa hyväksytyillä laitteilla. Jatkojohtoviritelmiä ei tulisi käyttää.
Vanhemmissa kiinteistöissä voi syntyä ongelmia paloturvallisuuden kannalta, jos sähköauton latauslaite kiinnitetään tavalliseen pistorasiaan. Irralliset latauslaitteet tunnistavat virran syötön ja oman vikaantumisen, mutta ne eivät tunnista kiinteistössä tapahtuvaa vikaantumista. Sähköpistokkeet eivät ole suunniteltu sille kuormitukselle, mitä täyssähkö- ja hybridiautojen lataus vaatii jatkuvassa käytössä.
Akkupalot tapahtuvat usein valvomattoman lataamisen aikana
Yli puolet litiumioniakkupaloista tapahtuu lataamisen aikana. Usein akkukäyttöisiä laitteita jätetään latautumaan ilman valvontaa, jolloin niiden vikaantuminen on vaikea havaita. Akkutyökalujen lataaminen varastoissa on yleistä, mikä vaikeuttaa vikaantumisen havaitsemista. Myös asuintiloissa ladataan erilaisia laitteita ilman valvontaa. Esimerkiksi nukkumaan mentäessä matkapuhelimen lataaminen yöpöydällä ei ole paloturvallisuuden kannalta suositeltavaa.
Palovaroittimien rooli akkupaloturvallisuudessa
Tilastoissa on paljon tapauksia, joissa rakennuspalon syttyminen on havaittu liian myöhään, joko ohikulkijan tai naapurin huomattua tilanteen. Toimiva ja oikein sijoitettu palovaroitin voi auttaa havaitsemaan palon alun nopeammin. Palovaroittimen voi asentaa kodin varastotiloihin tai esimerkiksi kodinhoitohuoneeseen, jos siellä ladataan akkuja. Akkuja ladattaessa tulee huomioida, missä laitteita ladataan. Esimerkiksi matkapuhelimen lataaminen sängyllä tai sohvalla ei ole suositeltavaa, jos akku tai laturi jostain syystä vikaantuu. Varastossa ladattaessa tulisi huomioida, ettei lähellä olisi helposti syttyvää materiaalia. Litiumioniakkupalo voi levitä nopeasti sytyttämällä ympärillä olevaa materiaalia palaamaan joko suoraan tai akusta lähtevien heitteiden myötä.
Latausturvallisuus asuintiloissa: Vältä esteitä poistumisreiteillä
Sähköpolkupyörien tai -potkulautojen lataaminen asuintilassa tuo haasteita poistumiselle, jos niiden akut tai laturit vikaantuvat. Akkujen termisen karkaamisen ja palon myötä savua ja myrkyllisiä kaasuja muodostuu nopeasti. Savu ja myrkylliset kaasut estävät turvallisen poistumisen asunnosta. Vältä laitteiden lataamista huoneiston eteisessä tai muilla tärkeillä kulkureiteillä, jotta pääset poistumaan asunnosta turvallisesti tulipalon sattuessa.
Kimmo Rytkönen
Suunnittelija
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalvelut
Jari Mikkonen
Tutkija
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalvelut