Työkaluja pelastusalan tutkijalle
Tämä sivu on suunnattu pelastusalan tutkimusta tekeville. Sivulle on kerätty hyödyllistä tutkimusviestintään liittyvää tietoa tutkimuksen eri vaiheisiin.
Hyödyllisiä linkkejä
Apurahat
Tietoa ajankohtaisista apurahahauista
Työkaluja pelastusalan tutkimusviestintään -webinaaritallenteita
Muita ajankohtaisia julkaisuja ja työkaluja
Vaikuttava tutkimusviestijä: muista ainakin nämä
Tutkijana olet vastuussa tiedeyhteisölle, itsellesi ja tutkimuksen yleisöille siitä, että raportoit tulokset avoimesti ja totuudenmukaisesti sekä perustat viestisi luotettavilla menetelmillä saatuihin tuloksiin.
Käsittele kaikkia tutkimukseen liittyviä aineistoja huolellisesti. Henkilötietoja sisältäviä aineistoja käsitellään tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Luottamuksellisia tai salassa pidettäviä aineistoja tulee käsitellä erityisellä varovaisuudella.
Tutkimuksen kohdistuessa ihmisiin on osallistujilta pyydettävä suostumus osallistumiselle.
Useat organisaatiot edellyttävät tutkimuslupien hakemista. Lupakäytännöt vaihtelevat, joten varmista ne organisaatio- ja tapauskohtaisesti.
Huomioi myös, että alaikäisten tutkimukseen osallistuvien huoltajien on saatava tieto ja ymmärrys siitä, miksi tutkimus tehdään ja miten osallistujien turvallisuus on taattu.
Mitä enemmän suunnitteluvaiheessa on mahdollista karsia ja selkeyttää, sitä helpompaa viestintä on koko prosessin ajan.
Suunnittele viestintää! Viestinnän suunnittelu edistää aikatauluissa pysymistä ja selkeyttä. Suunnittelu tukee viestimistä tavoitteiden, kohderyhmien ja ydinviestien mukaisesti, säästää aikaa ja tuottaa tulosta viimeistään tutkimuksen loppuvaiheessa.
Keskity viestinnässäkin tekemään laadukkaasti ja toimivasti ne asiat, joihin sinulla on käytännössä ja annettujen resurssien puitteissa mahdollisuus.
Valitse viestinnän mittarit viestinnän ydintavoitteen ja kohderyhmän mukaan.
Määrittele viestinnälle selkeät, konkreettiset ja mitattavat tavoitteet sekä niille soveltuvat selkeät mittarit.
Huomioi myös mahdolliset oman organisaation yleiset sekä rahoittajan edellyttämät viestinnän mittaamisen käytännöt.
Vältä monikärkiohjuksia: luo mieluummin monta ydinviestiä kuin yritä paketoida liikaa asiaa yhteen lauseeseen.
Some tarjoaa tutkimusviestintään oivan kanavan tavoittaa useita ryhmiä nopeasti ja viestiä heille ilman välikäsiä. Somen kautta tavoitat hyvin myös journalistisen median.
Useassa somekanavassa kasvollinen, henkilöön kytkeytyvä viestintä saa organisaatioiden viestinnälle paremmin näkyvyyttä.
Muista kuitenkin myös somen riskit. Someviestintää tehdessä tutkijan on hyvä säännöllisesti punnita viestinnän tavoitteita sekä eri kanavien hyötyjä ja haittoja.
Mahdollisesti toimimattomista kanavista on uskallettava tarvittaessa myös luopua.